Pendahuluan
Pada era
globalisasi ini, saban hari kita dihidangkan dengan pelbagai bentuk hiburan.
Hal ini tidak kira sama ada melalui media cetak mahu pun media elektronik.
Berbincang mengenai hiburan, isu yang ingin diketengahkan di sini adalah
mengenai fenomena kebangkitan filem yang kebanyakan merosakkan akidah umat
Islam. Industri hiburan tanah air kini semakin hari semakin berkembang dengan
penghasilan pelbagai bentuk filem atau drama tidak kira sama ada berunsurkan
komedi, romantik, aksi, mahupun seram. Seiring dengan kebangkitan filem-filem
berunsur hantu dalam seram ini telah mendapat perhatian ramai pihak. Ada
diantaranya memuji dan menyokong lambakan filem ini dan tidak ketinggalan juga
yang menkritiknya. Kebanyakannya yang mengkritiknya adalah disebabkan terdapat
unsur-unsur yang negatif yang mampu diserap kepada parah penonton. Lebih-lebih
lagi golongan dari peringkat remaja dan kanak-kanak. Mereka ini merupakan
golongan yang mudah terpengaruh kerana masih berda dalam proses belajar.
Perkara
ini sangat membimbangkan kerana ramai penonton yang meminati filem yang
berunsurkan hantu dan seram ini terdiri daripada masyarakat melayu dan beragama
Islam. Mereka ini terdiri daripada pelbagai peringkat usia iaitu golongan tua,
dewasa, remaja dan kanak-kanak. Hal ini ditakuti menyempitkan fikiran dan
mengancam akidah generasi muda dan kanak-kanak. Ditakuti juga mereka ini akan
terpengaruh dengan aksi-aksi yang dilakonkan mengenai kononnya wujud pelbagai
jenis hantu yang direka semata-mata untuk menimbulkan rasa seram kepada
penonton.
Dalam
konteks ini, khurafat adalah karut-marut yang tidak benar sama sekali. Tidak
sepatutnya kepercayaan-kepercayaan sedemikian menghantui umat Islam sehingga
menghindarkan perjalanan hidup mereka kerana kongkongan khurafat itu. Umat
Islam perlu bersih niat dan pergantungan mereka hanya kepada Allah S.W.T
sahaja. Disamping itu, amalan khurafat boleh membawa kepada syirik yang sudah
tentu yang menjejaskan akidah seseorang Muslim selain hanya mengakibatkan dosa
yang tidak terampun disisi Allah. Disini, kami mengupas lebih lanjut tentang
unsur-unsur khurafat dalam filem.
Masyarakat kita pada hari ini semakin terdedah
kepada fenomena tahyul,keramat,perkara ghaibiyyat,sihir dan cerita-cerita
aneh,misteri dan ajaib.Pelbagai filem yang berunsurkan mistik mula mewarnai
kanvas media massa.Fitrah naluri manusia yang cenderung kepada perkara baru
mendorong ramai penggiat seni menjadikan jalan cerita sebegini sebagai modal
mempublisiti karya mereka.Meskipun sebahagian daripada produser meletakkan
matlamat utama pembikinan sebarang bentuk media sebagai medium untuk membuka
mata masyarakat terhadap fenomena ini dan mengambil iktibar,namun didapati
kesan negatif disebaliknya lebih berkesan mempengaruhi akidah dan persepsi
masyarakat
Ramai dalam kalangan masyarakat gemar menonton filem yang bergenre seram.Hal ini sebenarnya
mendorong mereka berasa takut kepada objek yang dijelmakan melalui tontonan filem, seterusnya menimbulkan kepercayaan bahawa objek tersebut boleh mendatangkan keburukan kepada mereka.Menurut Tengku Intan (2001), mentaliti masyarakat Melayu masih lagi dibelenggu oleh unsur-unsur tahyul dan kurafat.Oleh yang demikian untuk menangani perkara tersebut, pihak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telah mengeluarkan garis panduan yang perlu digunakan bagi penghasilan bahan audio atau visual supaya tidak bercanggah dengan akidah Islam.
Takrif Khurafat,Tahayul Dan Kepercayaan Karut
Menurut kitab Al-Mu'jam al-wasit,khurafat ialah cerita-cerita yan mempersonakan yang dicampuradukkan dengan perkara dusta.Mengikut kamus al-Marbawi,khurafat ialah sebarang cerita yang benar-benar dusta.Pendapat lain menyebut bahawa khurafat ialah sesuatu hal yang tidak masuk akal atau perkara-perkara yang sukar untuk dipercayai kebenaran.Berdasarkan takrif tersebut,dapat disimpulkan bahawa khurafat ialah sesuatu perkara yang mempersonakan berbentuk rekaan atau dongeng(lagenda),karut dan memyimpang dari ajaran Islam.
Istilah tahayul pula bermaksud semua cerita, sama ada khayalan atau rekaan , ajaran-ajaran, pantang larang, adat istiadat, ramalan-ramalan, pemujaan atau kepercayaan yang menyimpang daripada ajaran islam.
Tahayul meliputi cerita-cerita yang mempersonakan dan bercampur aduk denan perkara-perkara yang dusta.kepercayaan karut ditakrifkan sebagai keseluruhan tatacara hidup serta hasil kegiatan dan penciptaan yang berupa kebendaan atau kerohanian dalam masyarakat,tamadun dan, peradaban yang direka serta bercanggah dengan ajaran islam.Ketiga-tiga istilah mempunyai maksud dan perkaitan yang rapat antara satu sama lain.
Ramai dalam kalangan masyarakat gemar menonton filem yang bergenre seram. Hal ini sebenarnya mendorong mereka berasa takut kepada objek yang dijelmakan melalui tontonan filem,seterusnya menimbulkan kepercayaan bahawa objek tersebut boleh mendatangkan keburukan kepada mereka.Menurut tengku Intan (2001),mentaliti masyarakat Melayu masih lagi dibelenggu oleh unsur-unsur tahyul dan kurafat. Oleh yang demikian untuk menangani perkara tersebut,pihak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telah mengeluarkan garis panduan yang perlu digunakan bagi penghasilan bahan audio atau visual supaya tidak bercanggah dengan akidah islam.
Ciri-Ciri Khurafat Dan Tahayul Dalam Penerbitan
Berdasarkan garis panduan JAKIM (2009) antara ciri-ciri khuurafat dan tahayul sperti yang berikut:
- Cerita-cerita yang tidak didasarkan pada nas-nas syarak sama ada al-Quran atau hadis.
- Cerita-cerita yang berunsur mitos dan lagenda,rekaan,dongeng,khayalan atau kepercayaan karut.
- Cerita-cerita yang bersumberkan kepercayaan lama dan adat yang bercanggah dengan Islam
Cerita-cerita yang berbentuk pemujaan dan pemohonan kepada 'makhluk halus' bagi bertujuan memudaratkan orang lain dan peyelewengan daripada akidah Islam.
Contoh-Contoh Amalan Khurafat Dan Tahayul
Contoh-contoh amalan khurafat dan tahayul seperti yang berikut:
Khurafat:
Antara contoh perbuatan khurafat ialah :
Tahayul:
Khurafat:
Antara contoh perbuatan khurafat ialah :
- · Menanam sebatang pokok pisang di halaman atau rumah yang baru selesai dibina dianggap dapat membawa sial pada penghuni rumah itu.
- · Jika bunga ditanam ditempat berdaun lebat dianggap dapat memiliki banyak rezeki.
- · Jika sebatang pokok beringin yang ditanam di halaman istana tumbang, hal ini pertanda akan terjadi penggulingan pimpinan negara.
- · Jika bunga teratai berkembang, hal ini pertanda bahwa dewa-dewa turun memberkatinya. Orang India mempersembahkan bunga teratai putih untuk Dewa Syiwa, bunga teratai merah untuk Dewa Brahma, dan bunga teratai biru untuk Wishnu.
- · Orang-orang Budha beranggapan bahwa jika bunga teratai tengah berkembang berarti roh-roh Budha tengah bersukaria.
- · Orang-orang China beranggapan bahwa dengan membuat bubur kacang merah pada sembahyang Tang Ceh, roh-roh jahatpun akan pergi terusir.
- · Cabai merah disajikan ketika terjadi hujan berhari-hari. Mengapa? Karena mereka menganggap dengan itu hujan akan cepat berhenti.
- · Jika terjadi musim penyakit, ditaruhlah bawang merah, lempuyang, dan sejenis rumput agar roh-roh pembawa penyakit tidak mendekati rumah.
- · Orang-orang China pada upacara Peh Cun menaruh rumput Ciang Pow (Acerus Calamus) di atas pintu, agar roh orang suci yang membunuh diri turun memberkati si empunya rumah.
- · Jika sebatang pohon Natal dipasang ditengah rumah, dianggap roh Yesus akan turun memberi pengampunan.
- · Jika anak-anak kecil terserang penyakit perut digantungkanlah sepotong aur kuning pada leher anak itu karena menganggap aur kuning dapat menolak penyakit.
- · Mengambil daun pisang beserta pelepahnya pada petang hari dianggap dapat menyebabkan kematian dalam perjalanan.
- · Pohon anjuang yang di tanam di sawah dan ladang dianggap dapat mengusir hantu pembawa hama tanaman. Pohon anjuang yang ditanam di kuburan dianggap dapat menghindarkan gangguan hantu kubur pada roh-roh mati dalam kuburan.
- · Pohon leci yang tengah berbuah dianggap sebagai pertanda roh-roh nenek moyang tengah berpesta pora.
- · Merangkai bunga melati pada malam hari dianggap dapat menghadirkan roh-roh gadis remaja.
- · Burung hantu yang bersuara pada malam hari dianggap sebagai pertanda akan ada perempuan melahirkan.
- · Kupu-kupu yang masuk ke rumah dianggap sebagai pertanda akan datang seorang tamu.
- · Burung hamah yang bersuara dianggap sebagai pertanda akan terjadi pembunuhan balas dendam
- · Mempercayai bahwa berjabat tangan dengan orang yang pernah berjabat tangan dengan orang yang secara berantai sampai kepada orang yang pernah berjabat tangan dengan Rasulullah akan masuk surga.
- · Mendapatkan barakah dengan mencucup tangan para ulama. Demikian itu dikerjakan dengan kepercayaan bahwa berkah Allah kepada ulama itu akan berlimpah kepadanya.
- · Mempercayai beberapa ulama tertentu itu keramat serta menjadi kekasih Allah sehingga terjaga dari berbuat dosa. Andakata pun berbuat dosa, maka sekedar sengaja diperbuatnya untuk menyembunyikan kesucianya tidak dengan niat maksiat.
- · Memakai ayat-ayat al-Qur’an untuk azimat menolak bala’, pengasihan dan sebagainya.
- · Mengambil wasilah (perantara) orang yang telah mati untuk mendo’a kepada Allah. Mereka berziarah ke kuburan para wali dan ulama besar serta memohon kepada Allah agar do’a (permohonan) orang yang berziarah kuburnya itu dikabulkan. Ada yang memohon dapat jodoh, anak, rizki, pangkat, keselamatan dunia akhirat dan sebagainya. Mereka percaya dengan syafa’at (pertolongan) arwah para wali dan ulama itu, permohonan atau doa mesti dikabulkan Allah karena wali dan ulama itu kekasih-nya.
- contoh-contoh gambar amalan khurafat yang sering diamalkan oleh masyarakat pada masa kini.
Tahayul:
- Kepercayaan kepada keramat seperti kubur,pokok,kayu dan seumpamanya.
- Kepercayaan kepada nasib sial,seperti adat membuang sial.
- Kepercayaan kepada jin dan memohon pertolongan daripadanya,umpamanya adat memuja kampung.
- Kepercayaan kepada bertambah dan berkurangnya rezeki seperti adat memuja semangat padi
- Pemujaan objek-objek tertentu,roh nenek moyang dan kubur.
- Kepercayaan terhadap ramalan-ramalan bintang,angka-angka atau rajah-rajah tertentu.
- contoh-contoh gambar tahayul
Hukum Beramal Dengan Perkara Khurafat Dan Tahayul
Menurut garis panduan yang dikeluarkan JAKIM, hukuman yang ditetapkan ke atas pelaku yang percaya kepada amalan khurafat dan tahayul ialah SYIRIK.
Dalam Islam, percaya kepada benda-benda khurafat dan tahayul, misalnya benda-benda keramat seperti pokok, kubur,telaga dan sebagainya serta yakin terhadap kuasa selain daripada Allah SWT ialah syirik dan bertentangan dengan kepercayaan tauhid.
Contoh-contoh khurafat
Contoh-Contoh Filem Yang Mengandungi Unsur Khurafat Dan Tahayul
PUNCA
DAN AKIBAT DARIPADA PENGHASILAN FILEM YANG BERUNSUR KHURAFAT
Punca:
Antara puncanya ialah pengetahuan luar biasa bomoh
dalam hal-hal berkaitan perkara ghaib telah menyebabkan mereka terlalu yakin
dengan pengetahuan dan kelebihan yang mereka ada sehingga mengakibatkan
masyrakat terperdaya dan meminta pertolongan daripada golongan ini. Sebagai
seorang Islam kita wajib meyakini bahwa tiada yang mengetahui perkara ghaib
kecuali Allah s.w.t.
Punca lain ialah wujudnya perasaan terlalu takut
terhadap hantu,jin dan syaitan sehinggakan sanggup memberi salam dan tunduk
hormat kepada penunggu setiap kali melalui tempat yang dianggap mempunyai
keramat. Ada pula yang memberi pengeras malah memandikan kereta dengan air
limau dan jampi mantera semata-mata untuk mengelakkan bala bencana.
Akibat:
Terdapat beberapa unsur-unsur yang negatif yang
mampu diserap kepada para penonton. Lebih-lebih lagi golongan di peringkat
remaja dan kanak-kanak. Mereka ini merupakan golongan yang mudah terpengaruh
kerana masih berada dalam proses belajar. Antara kesan negatif filem berunsur
hantu dan seram ini adalah boleh merosakkan akidah umat Islam, menimbulkan
syirik dan unsur kurafat dalam diri penonton, melemahkan iman seseorang dan
memesongkan seseorang dari ajaran Islam.
Contoh-contoh khurafat
Contoh-Contoh Filem Yang Mengandungi Unsur Khurafat Dan Tahayul
Senarai filem yang mengandungi unsur-unsur keramat,khurafat,tahyul,kebudayaan karut atau ghaibiyat:
1.Jangan pandang belakang
2.Rasukan ablasa
3.Histeria
4.Syaitan
5.Maut
6.Akhirat
7.Zombi kampung pisang
8.Congkak
9.Pontianak harum sundal malam
10.Mantra
Antara
bentuk-bentuk keramat,khurafat,tahyul dan kebudayaan karut yang
dipercayai oleh masyarakat yang terdapat dalam media hari ini
- Kepercayaan adanya keramat
pada benda-benda dan objek tertentu yang boleh mendatangkan kebaikan luar
biasa seperti telaga keramat, cincin keramat, keris keramat, buaya
keramat, dan sebagainya
- Menganggap keramat pada
seseorang yang berpengaruh dalam masyarakat, atau kumpulan tertentu.
- Cerita-cerita yang tidak didasarkan
pada nas-nas syarak sama ada al-Quran atau al-Hadith.
- Cerita-cerita yang berunsur
metos dan legenda, rekaan, dongeng, khayalan atau kepercayaan karut.
- Cerita-cerita yang
bersumberkan kepada kepercayaan lama dan adat yang bercanggah dengan
Islam.
- Cerita-cerita yang berbentuk
pemujaan dan permohonan kepada makhluk halus bagi tujuan memudharatkan
orang lain dan menyeleweng dari akidah Islam.
- Menggunakan objek-objek
tertentu seperti kubur, pokok dan sebagainya bagi tujuan yang tertentu.
- Cerita-cerita yang mempunyai
unsur-unsur negatif dari segi akidah dan syariat Islam dsb.
Cara Mengatasi Berleluasanya Masalah
- Mengenakan Syarat Tapisan yang Ketat
Dengan berdasarkan impak negatif yang banyak daripada filem-filem
tersebut, kami menyarankan pihak kementerian mengenakan syarat tapisan yang
ketat terhadap produser filem. Perkara ini dapat menghalang impak negatif
tersebut daripada menular dalam jiwa para masyarakat yang menontonnya. Pihak
kementerian perlu menyediakan garis panduan yang perlu dipatuhi oleh pihak
pengeluar filem agar tidak menjejaskan emosi dan kepercayaan masyarakat. Syarat
tapisan yang ketat itu perlulah dikaji terlebih dahulu dan mendapatkan
pandangan daripada pelbagai pihak yang berkaitan dengan filem.
- Mengenakan
denda atau hukuman yang berat
Kami mencadangkan pihak kementerian mengenakan denda atau hukuman yang
berat kepada pengeluar filem yang gagal mematuhi garis panduan tersebut. Hal
ini dirasakan penting untuk mengelakkan para rmasyarakat kita daripada impak
negatif filem-filem tersebut. Denda dan hukuman yang berat itu
sekurang-kurangnya akan menakutkan pengeluar filem yang lain untuk melanggar
garis panduan yang telah ditetapkan itu. Sebagai contohnya, pengeluar filem
yang melanggar peraturan yang ditetapkan boleh dikenakan hukuman penjara
mandatori agar dia tidak dapat mengeluarkan filem yang sama.
Kesimpulan
Secara
rumusannya, kami telah peroleh pelbagai pengajaran dan pengetahuan yang baik
daripada kajian ini. Antara pengajaran yang kami peroleh ialah sebagai umat
Islam, kita diwajibkan bertawakal dan hanya bergantung kepada Allah selepas
berusaha bersungguh-sungguh dalam sesuatu pekara yang dihajati. Terutama sekali
dalam melakukan tugas-tugas harian sebagai khalifah di bumi ini. Sebagai
contoh, pengajaran yang kami dapat daripada perwatakan Ustaz Adam dalam filem
Munafik. Beliau sentiasa bertawakal kepada Allah sama ada berada dalam keadaan
susah mahupun senang.
Di
samping itu, kita hendaklah percaya bahawa meminta bantuan kepada makhluk lain
selain Allah seperti jin dan syaitan akan memberikan kesan yang memudaratkan
dan bukannya memperoleh manfaat dari apa yang diminta. Hal ini kerana tiada
yang lebih berkuasa melainkan Allah malah tindakan ini akan mengakibatkan
pemikiran umat islam terbelenggu dalam akidah sesat. Contohnya, melalui
perjanjian syaitan dan iblis dalam lakonan Pak Osman, beliau telah menggunakan
ilmu hitam untuk memuaskan hatinya terhadap Ustaz Adam.
Tambahan
pula, sebagai seorang anggota masyarakat yang prihatin terhadap persekitaran,
kita perlulah sentiasa tegas dalam membanteras dan membendung masalah yang
berkaitan pengamalan unsur-unsur khurafat dalam kalangan masyarakat. Segala
kegiatan khurafat yang berlebihan dalam industri perfileman perlulah dielakkan
dan dihapuskan. Mungkin perkara ini tidaklah memberi impak yang besar dalam
keseluruhan masyarakat tetapi jika dibiarkan lama ianya pasti memberi kesan
buruk kepada keseluruhannya. Firman Allah dalan surah Yunus ayat 106, “Dan
janganlah engkau menyembah atau memuja yang lain daripada Allah, yang tidak
dapat mendatangkan manfaat kepadamu dan juga tidak dapat mendatangkan mudharat
kepadamu. Sekiranya engkau mengerjakan yang demikian maka jadilah engkau
orang-orang yang berlaku zalim”. Maka dengan itu seharusnya kita lebih
berwaspada dalam penghasilan filem yang berunsur khurafat tanpa tapisan dari
pihak berkuasa akan tersebar meluas dalam negara.
Akhir
sekali, kita haruslah berpegang teguh dengan ajaran agama Islam dan juga
sentiasa memahami dan mendalami ilmu Al-Quran dan Sunnah bagi mengelakkan
amalan khurafat ini terus berleluasa dalam kalangan masyarakat khusunya
masyarakat Islam kita sendiri. Sebagai khalifah di bumi, kita juga sentiasa
dituntut untuk sentiasa taat segala perintah dan meninggalkan segala-Nya,
apatah lagi jika perbuatan kita itu berunsurkan khurafat.Oleh itu, dalam kita
berseronok dalam hiburan duniawi, perlu beringat agar tidak terjerumus kepada
perkara yang boleh merosakkan akidah sebagai seorang umat Islam. Hiburan
sememangnya tidak salah dalam Islam tetapi tidak harus melanggar batas yang
telah ditetapkan syariat. Penggiat seni perfileman tanah air perlu berhati-hati
dalam menggarap skrip dalam setiap filem mereka agar tidak terpesong dari
ajaran Islam. Bagi para penonton pula tidak seharusnya terlalu taksub dengan
hantu yang hanya rekaan manusia semata-mata sedangkan kita harus lebih takut
kepada azab Allah s.w.t. Ingatlah bahawa Allah s.w.t merupakan pencipta
sekalian makhluk.
Rasulullah SAW
melarang berjumpa tukang tenung (kuhhan) dalam sabda bermaksud: “Sesiapa yang menjumpai
tukang tenung, kemudian ia bertanyakan kepadanya sesuatu, ditutup baginya pintu
taubat selama 40 malam.” (Hadis riwayat Tabarani)
Rujukan
- https://fit3nan.wordpress.com/2009/03/13/lambakan-filem-tahyul-dan-kesan-kepada-masyarakat/
- www.oxfordfajar.com.my
- http://www.islamituindah.my/filem-seram-beri-kesan-negatif-dalam-masyarakat
- http://tingkatan6smkrmm.blogspot.my/2011/10/filem-seram-dan-faktanya.html
- http://drmaza.com/home/?p=257
“Maha Suci Dia. Apabila Dia telah menetapkan sesuatu, maka Dia hanya berkata kepadanya: "Jadilah", maka jadilah ia (surah Maryam, ayat 35).
Desert Sands Casino, NV | SeptCasino.com
ReplyDeleteA 3-minute walk to Desert Sands Casino. Casino Rewards offers perks like a $50 메리트 카지노 daily complimentary breakfast credit. Desert Sands 샌즈카지노 offers players an 바카라 array of dining
Best Bet365 Casino Site 2021 - Lucky Club
ReplyDeleteFind out everything you need luckyclub.live to know about the most reliable online bookmaker. Bet365 has one of the most famous casino games available in the industry